search

PIM guide | Et eCommerce-verktøy

Finn ut alt du trenger å vite om PIM (Product Information Management)

PIM eCommerce | Alt du trenger å vite i en PIM guide

Har du planer om å utvide bedriftens produktkatalog, eller har allerede så mange produkter at hverdagen begynner å bli uoversiktlig? Det å håndtere og koordinere store mengder produktdata kan fort bli uoversiktlig, og produktdata er gjerne ikke identisk i alle kanaler. I denne artikkelen skal vi gi den en PIM guide (Product Information Management).

Et system for Product Information Management (PIM) gir bedrifter innen eCommerce mulighet til å enkelt håndtere komplekse produktdata – gjerne i store mengder. PIM-systemet gjør det også mulig å distribuere produktinformasjon på tvers av ulike kanaler

I denne guiden skal vi se nærmere på hva PIM er, og hvilke fordeler og ulemper et PIM-system kan ha. Finn ut om PIM er noe din bedrift har bruk for!

Product Information Management

PIM guide -hva er PIM?

Product Information Management kan oversettes til «administrering av produktinformasjon» på godt norsk. Og det er nettopp dette et PIM-system er designet for – å gjøre det enklere å håndtere produktdata.

Dersom du driver en eCommerce-bedrift, kan et PIM-system hjelpe deg med å administrere produktkataloger. Systemet henter enkelt forklart informasjon om produktene du selger fra ulike kanaler, og samler all informasjonen i én overordnet database.

Dette gjør at du og dine ansatte kan administrere, endre og legge til produkter på ett og samme sted – nemlig i PIM-systemets panel. Her kan dere håndtere alt fra varebeholdning, SKU-informasjon, oversettelser, bilder og videoer, til produktbeskrivelser og kataloger.

All produktdata vil bli tilgjengelig (og ikke minst – lik) på tvers av ulike kanaler. Både kunder, salgsteam, markedsføringsteam, kundeservice og leverandører vil dermed få tilgang til oppdatert og korrekt informasjon om produktene.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med eCommerce-verktøy.

PIM guide -fordeler 

PIM Guide, fordeler

Det finnes en rekke gode grunner til å ha et PIM-system, og da spesielt om bedriften din har en stor og omfattende produktkatalog og mange avdelinger eller kanaler. Mange oppdager at de har bruk for PIM-systemer etter hvert som bedriften vokser og ekspanderer.

Den kanskje største fordelen ved å ha PIM, er at bedriften kan spare mye tid. Dette fordi man ikke trenger å endre informasjon om produkter manuelt i flere ulike kanaler. 

En annen stor fordel med PIM er at produktdata blir konsekvente, korrekte og oppdaterte i alle kanaler. Det antas for eksempel at rundt 30 % av alle produktdata inneholder én eller flere feil uten PIM. Dette kan ta tid å få rettet opp i manuelt.

Med PIM kan du altså sikre at produktinformasjon som pris eller varebeskrivelser er korrekt på tvers av flere kanaler. Dette vil igjen kunne føre til mer fornøyde kunder, økt ROI (Return on Investment) og færre kostnader (f.eks. færre returnerte varer).

Ulemper med Product Information Management

Det er utvilsomt flere fordeler enn ulemper ved å velge PIM. For noen bedrifter kan det imidlertid føles tungvint å vende seg til PIM-systemet, og ikke minst – det kan være utfordrende å implementere det.

Det kan lønne seg å velge et PIM-system som er brukervennlig og ikke over-komplisert. Dette reduserer sjansen for at du ikke greier å håndtere systemet. Det er også verdt å merke seg at PIM først og fremst er nyttig for større bedrifter med store produktkataloger.

Har du en liten nettbutikk med kun noen få produkter, og heller ikke har mange kanaler eller avdelinger, er kanskje ikke tiden inne for å skaffe seg PIM helt enda. 

Trenger du et PIM-system eller ikke?

Dersom du er usikker på hvorvidt bedriften din har bruk for et PIM-system eller ikke, finnes det enkelte faktorer du bør ta hensyn til.

Vi skal her liste opp en rekke faktorer som tilsier at du bør ha et PIM-system:

  • Du ønsker å kunne tilby en problemfri og velorganisert kundeopplevelse på tvers av ulike kanaler
  • Du markedsfører tjenester eller produkter på flere språk og til flere markeder
  • Du benytter data om produktene dine i flere ulike kanaler, som f.eks. eCommerce 
  • Produktene du selger har mange tilhørende (og gjerne komplekse) data
  • Du ønsker å spare tid
PIM guide

Få hjelp med å integrere et PIM-system

Med et PIM-system kan bedriften din oppnå mer oversikt når det kommer til produktrelatert informasjon. Dette kan for eksempel være informasjon om produktenes pris, varebeskrivelser, SKU, produktbilder eller lignende.

Uten et PIM-system er det fort gjort at data om produkter ikke stemmer overens på tvers av ulike kanaler og avdelinger. Dette kan være problematisk, spesielt for større bedrifter med mange produkter i katalogen.

Et PIM-system sikrer at all produktdata hentes fra én og samme database, slik at både kunder, ansatte og leverandører får tilgang på oppdatert og riktig informasjon. Dette kan på sikt øke både ROI og omsetning.

Moo Gruppen har lang erfaring og mye kunnskap om PIM-systemer for nettbutikker. Vi kan hjelpe deg med å integrere smarte PIM-systemer – enten du bruker Shopify, Magento, WooCommerce eller lignende. Kontakt oss i dag for mer informasjon om PIM!

 Kontakt oss her→

PIM eller product information management er et system som hjelper deg å organisere og analysere produktkatalogen, i tillegg til å dele innholdet i de ulike publiserings- og salgskanalene.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.