search

Blogginnlegg om netthandel øker omsetningen

Øk salget for din bedrift gjennom gode blogginnlegg på bloggen.

Blogginnlegg om produktet kan øke salget

Har du noen gang tenkt over hvordan et blogginnlegg på bloggen kan øke omsetningen? Hvis du har undersøkt forskjellige markedsføringsteknikker for e-handel, eller kanskje har sett på hva du kan gjøre for å øke synlighet på nett, vil du garantert ha kommet over artikler om blogging. For mange nettbutikker kan et blogginnlegg om produktet på bloggen kanskje virke irrelevant, men gjør du blogging rett, kan dette være en lukrativ måte å sette fart på salget.

blogginnlegg om produktfoto

Blogginnlegg tar tid, men er verdt det

Det er viktig å ikke ha en innstilling om at bloggen øker salget over natten, det skjer ikke. Umiddelbare resultater er sjeldne, men jobber du jevnt og trutt med bloggen, kan du høste godene av den i lang tid fremover. Det er viktig å vite hvem du snakker til og hva formålet med bloggen er. Hvis det overordnede målet er å selge mer produkter, kan vi komme med gode tips som gir deg en solid start.

Et kundeforhold er komplekst og basert på mange lag. Det handler gjerne ikke bare om å skrive hvor godt et produkt er. Først må du gjøre kundene bevisst på din tilstedeværelse og få dem til å stole på deg og dine tjenester. Bloggen gir deg mulighetene til å bygge en god og solid grunnmur for synlighet og kundeforhold, hvilket over tid vil resultere i økt salg.

E-handel blogg for synlighet

Du kan selge så gode produkter du bare vil, men dersom ingen ser dem fyrer du for kråkene. Den beste måten å gjøre merkevaren din kjent på, er ved å blogge for å øke synlighet. Du må gjøre målgruppen din bevisst på at du eksister. De fleste nettbutikker som driver en blogg, har gjerne synlighet som sin prioritet. 

Sørg for at dine blogginnlegg er selgende og løfter frem produktene dine. Ikke bare skriv hvor godt produktet er, men vis dem gjennom tidligere suksesshistorier, guider, tips og triks. Vis kundene hvordan produktet kan brukes på forskjellige måter eller hvordan produktet blir satt sammen. Ved hjelp av gode søkeord som relateres til bransjen din, vil det igjen bli lettere for potensiell kunder å finne frem til bloggen og nettbutikken. 

Du kan også implementere løsninger som gjør det lett for kundene å dele blogginnleggene videre. Dette er en fin måte å få gratis markedsføring på, samtidig som du øker din egentlig tilstedeværelse på nett. Det er ikke sikkert at kundene ønsker å dele en artikkel som kun handler om et produkt, men en engasjerende eller underholdene tekst som fletter inn produktet ditt vil nok slå bedre an. Tenk kreativt og inkluder produktinformasjon der det føles naturlig.

 

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å optimalisere dine blogginnlegg.

SEO

blogginnlegg.seo

Som tidligere nevnt vil deling av innlegg være med på styrke din SEO. Jo flere som deler eller linker tilbake til nettstedet ditt, desto mer seriøst vil Google ta deg. Husk at Google prioriterer nettsteder som gir brukeren verdi. Hvis kunder deler innleggene dine anser Google dette som innhold av stor verdi og nytte. Inkluder også gode søkeord i innleggene for å gjøre dem enda mer søkemotoroptimalisert.

Du kan også linke til produktene dine direkte fra innleggene, dette er med på å styrke søkemotoroptimaliseringen på tvers av kanalene. Bruk egne plattformer for hva det er verdt, og inkluder søkeord som trender. En av de store fordelene med blogger er at du kan skrive innlegg basert på relevante søkeord, eller de som er populære akkurat nå. Slik kan du alltid være på hugget og styrke søkemotoroptimaliseringen kontinuerlig.

Sørg for at kundene husker deg

I dag har forbrukerne et hav av valgmuligheter når de skal handle på nett. Det store spørsmålet er derfor alltid: «Hvordan får jeg kundene til å velge meg?». En taktikk er å sørge for at kundene husker deg når de er kjøpeklare. Vedlikehold bloggen med hyppige oppdateringer, guider og nyheter slik at ditt varemerke alltid er friskt i minne til kunden. 

De fleste forbrukere vil bruke litt tid på å søke etter produkter før de er kjøpeklare. Hvis de kontinuerlig blir eksponert for ditt innhold, vil også dine produkter være det første de tenker på når de er klar til å kjøpe. Bruk søkeord som trender, benytt deg av ulikt multimedia innhold og holde kundene oppdatert. Slik får du dem til å komme tilbake og huske deg når kjøpet skal gjennomføres.

Øk salg og konvertering

For å øke salg må du først øke interessen for produktene dine, dette kan bloggen hjelpe deg med. På selve nettbutikken din har du minimalt med plass til innhold som er overbevisende og selgende. Når du poster innhold på nettbutikken må du alltid passe på å skape en god balanse, men på bloggen har du derimot flere muligheter.

Bruk bloggen til å lage blogginnlegg som øker interessen for produktene. Dette kan være gjennom nyttige demonstrasjoner, tips og råd om hvordan produktene kan brukes. Inkluder gjerne en ofte stilte spørsmål-seksjon og skriv om produktene fra forskjellige vinkler. Dette vil øke interessen samtidig som du kan flette inn gode søkeord for økt SEO.

Fordeler med  blogginnlegg på en blogg

fordeler med blogginnlegg

En kampanje går ut på dato, men en blogg forsvinner ikke. Bruk bloggen til å skape engasjerende og godt innhold. Her vil innleggene forbli og fortsette å gi deg fordeler i lang tid fremover. Så lenge innholdet er av god kvalitet, gir leseren verdi og har gode nøkkelord, vil det være med på å øke synligheten din over lengre tid.

Nå har du sikkert forstått hvordan en blogg bistå deg med å øke salg og konverteringer. Da gjenstår det bare å opprette bloggen og starte skrivingen – men hva skal du skrive om? Det er ikke alltid like lett å komme på gode og kreative innholdsstrategier og planer, men vi har samlet en liste med tips som du kan brukes som et utgangspunkt. 

1. Suksesshistorier

Forbrukere stoler først og fremst på andre forbrukere. I stedet for å fortelle kundene hvor gode produktene dine er, hvorfor ikke vise det gjennom suksesshistorier fra tidligere kunder. Vis hvilke fordeler produktene dine gir og hvordan tjenesten din har endret eller forbedret livet til forbrukeren gjennom et blogginnlegg.

Hva brukte kunden før dine produkter og hvorfor fungerte ikke dette? Hvordan har livet til kunden endret seg etter å ha kjøpt dine produkter? Dette er engasjerende lesing samtidig som det styrker tilliten til kunden.

2. Demonstrasjoner: Før og etter bilder

Igjen kan du vise kundene at produktene dine fungerer gjennom en demonstrasjon. Hvis du for eksempel selger et vaskemiddel, hårprodukter, helsekost eller lignende, kan du vise før og etter bilder. 

Dette vil appellere til den besøkende og gjøre dem mer sikker på at produktene dine fungerer. Hvis du får tidligere kunder til å sende inn sine før og etter bilder, vil dette også være med på å øke interessen.

før og etter, blogginnlegg av produkter

3. Annonser nye produkter i blogginnlegg

Skal du lansere nye produkter? Bloggen er et godt verktøy å bruke for å fremme det nye tilskuddet. Sørg for å ikke bare skriv om produktet, men inkluder fordeler, funksjoner, hvem produktet passer for, hvorfor produktet fungerer så godt og hva prisen ligger på.

Til slutt er det viktig å gi kunden en enkel vei fra oppdagelse til kjøp. Sørg for at du linker til produktet, eller kanskje en link som automatisk har lagt produktet i handlevognen? Jo mindre klikk kunden må gjøre, desto større er sjansen for at kjøpet blir gjennomført.

4. Forbedringer og oppgradering

Leverer du tjenester? Da er sannsynligheten stor for du ofte forbedrer eller oppgrader tjenestetilbudet ditt. Dette kan du skrive på bloggen for å øke interessen og gjøre kundene kjent med det nye utvalget ditt. I tillegg vil dette virke positiv, da kundene får inntrykk av at du stadig jobber for å forbedre dine tjenester.

Fortell dem hva som er nytt og hvorfor endringen ble gjort. Potensielle samarbeidspartnere vil også bli fornøyd med å se at du alltid streber etter å levere de beste tjenestene. Bruk bloggen til å formidle alt av positive nyheter og vis kundene at du bryr deg om dem og din egne tjenester. 

5. Skriv blogginnlegg om kundeprofiler

Enhver nettbutikk har sin egen målgruppe og sine egne kundeprofiler. Som mennesker liker vi å lese om saker vi kan relatere til, så hvorfor ikke skrive direkte om kundene dine? Lag innlegg om hvem kundene dine er og hvorfor de nyter godt av dine produkter. Dette vil også gjøre det lettere for potensielle kunder å relatere seg til dine tjenester og din målgruppe.

Kundeprofiler er også en nyttig måte å bygge tillit mellom merkevaren og kundene. Kundeprofiler kan også knyttes sammen med suksesshistorier for å virkelig vise potensielle kunder hvor gode produktene dine er.

6. Guider

Skriv artikler om hvordan kundene kan bruke produktene dine, og hvordan produktene settes sammen. Inspirer dem og svar på ofte stilte spørsmål – jo mer kunden vet om produktet, desto større sjanse er det for at de gjennomfører kjøpet. Skap scenarioer og problemstillinger hvor produktet ditt kan hjelpe kunden – dette vekker kjøpelysten.

blogginnlegg, inspirasjon

7. Inspirer kundene

Kan produktene dine brukes på flere forskjellige måter? Har noen kunder lagt produktene dine til i sine Pintrest-tavler? Inspirasjon er ofte det som rasket vekker kjøpelysten. Hvis du oppfordrer kundene dine til å legge ut bilder av hvordan de bruker dine produkter, kan du spørre om tillatelse til å vise dette på bloggen.

IKEA er et eksempel på en bedrift som har klart å gjøre dette. Deres møbler kan lett settes sammen og oppgraderes til å bli mer funksjonelle, og mange forbrukere deler videoer av sine «IKEA-hacks». En kommode kan bli til en kjøkkenøy, en hylle kan gjøres om til en benk – ikke undervurder kreativiteten til kundene dine og bruk dem for hva det er verdt. Dette inspirerer nye potensielle kunder som besøker bloggen din.

8. Konkurranser

Ønsker du gratis markedsføring? Alle er glade i en konkurranse og gratis varer. Få kundene til å melde seg på konkurransen din ved å dele innlegget på sine sosiale media kontoer. Du vil bli overrasket over hvor mange som melder seg på konkurranse og hvor mange du kan nå ut til.

9. Samarbeid

Det finnes mange måter å gjøre produktene og tjenestene dine mer synlig på. De siste året har flere nettbutikker benyttet seg av influensere for å nå ut til nye målgrupper. Skal du samarbeide med en influenser, er det viktig at du velger en som har en målgruppe du ønsker å nå ut til. Det er også mulig å få andre bloggere til å gjesteblogge hos deg, eller få YouTubere til å lage samarbeids-videoer som igjen kan postes på bloggen

 Mulighetene er mange, men det er viktig å velge samarbeidspartnere med omhu. Skal du ha en ambassadør bør dette være noen med verdier du kan stå innenfor. Ikke minst må du forsikre deg om at målgruppen deres også er en del av din målgruppe.

blogginnlegg, samarbeid

Oppsummering

En blogg kan øke omsetningen og salget ditt på mange måter. Husk at selv om det er viktig med engasjerende og nyttig innhold, bør du alltid klare å flette inn produktet ditt på en naturlig måte. Hovedmålet er å selge, men du må gjerne jobbe litt med økt synlighet og kundeforhold for å klare dette.

 Gjør kundene bevisst på at du eksisterer og vis dem hvorfor dine produkter er de beste. Lag innhold som enkelt kan deles videre for økt synlighet og SEO, og husk at en strategi alltid kommer godt med. Resultatene vil ikke være umiddelbare, men det jevn jobbing kan bloggen bli en viktig del av markedsføring- og salgs-teknikkene dine. Lykke til!.

 Kontakt oss her→

En blogg er det perfekte verktøyet for nettbutikker som vil styrke forholdet med kundene, gjøre seg autoritær og treffe nye potensielle kunder. Kundene ønsker å vite hvem du og dine produkter er, dette kan du vise dem gjennom en firmablogg.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Har du noen gang vurdert å lage en blogg for nettbutikk? Dette er en effektivt markedsføringsteknikk som kan øke trafikken, salget, og konverteringsraten din. Men for at bloggen skal gi deg disse godene, er det viktig at du legger tid og omtanke ned i bloggen.