Beste UX teknikker hver nettbutikk bør følge
UX design
Designet ditt på web er din online merkevare. Det hjelper deg å skille deg ut i det digitale landskapet og gjenspeiler din troverdighet. Nettsiden eller nettbutikken er det første stedet kundene dine besøker for å lære mer om merkevaren din. Du bør aldri undervurdere kraften til en tilfreds bruker når du designer et nettsted. Ta derfor hensyn til følgende tips får UX teknikker for å forbedre konverteringer i din nettbutikk.
Gi brukerne intuitiv navigering
Å ha en fint nettsted har ingen mening hvis det ikke bidrar til å fullføre en handel. En av hovedårsakene til at kundene ikke velger å kjøpe fra din nettbutikk er fordi det er for komplisert å navigere (finne frem). Hvis kundene merker at de kaster bort tiden på unødvendig klikking, vil de rett og slett forlate din nettbutikk.
Beskrivende meny navn
Å bruke navn som “Produkter” gir ikke noen verdi for kundene. Slike navn er dårlige for din SEO. Det er ikke vanlig å google “produkter” når de søker spesifikke merker.
Kort navigasjonsmeny
Mindre menyelementer vil gjøre det lettere å finne det som kundene er på utkikk etter. Dette vil også være positivt for SEO.
Gjør det enkelt for besøkende å flytte seg i de forskjellige sidene
Legg til interne lenker, fremheve forslagene til å handle og legg opp til at det ikke er mer enn fire klikk unna hjemmesiden før man kan kjøpe. Uavhengig av hvilken side den besøkende er på, kundene trenger å vite hvor de er, hvor meny eller søkefeltet er og hvordan de kan komme seg tilbake til hjemmesiden osv.
Forbedre UX teknikker ved å designe et engasjerende nettsted
I web verden er nettopp nettstedet en viktig del av hvordan du blir vurdert. Forskning sier at en besøker bedømmer nettstedet ditt på 0,05 sekunder. Hvis du kan ikke overbevise at du er kompetent eller verdig nok, vil besøkeren bare forlate nettstedet ditt. Ha derfor engasjerte elementer på nettstedet ditt.
Et forslag til solid verdi er ikke et slagord→ Solid verdi kjennetegner årsaken til at kundene skal velge deg fremfor andre. Den består av en overskrift, underoverskrift, en liste over funksjoner og et visuelt element. Dette kommuniserer merkevarens fordeler og bør være konsise og enkle å forstå.
Les mer
Vis frem elementer som øker din troverdighet. Bruk den nederste delen av hjemmesiden til kundevurdering, dine partnere/leverandører, de beste merkene eller gode nyhetsoppslag. En bunntekst for hjemmesidene er et sted hvor kundene kan finne alle lenker til den viktigste informasjonen.
Eksempel på dette er bedriftsinfo, support,sosiale medie lenker, vilkår og kanskje de viktigste merkene du tilbyr.
Enkelt å komme i kontakt: Om besøkende bare vil kjøpe et produkt, eller lære mer om det, er det viktig å tilgjengeliggjøre seg selv for kundekontakt. For denne grunnen, kan du legge til en chatbot, en e-postadresse eller et klikk for ringeknapp og sosiale medier for å gjøre det enklere for kundene å nå ut til deg.
UX teknikker som gir deg produktsider som konverterer
Nettstedet ditt er til for å engasjere kundene dine og skape et forhold til dem. Når det gjelder å gjøre en besøkende til en kunde som betaler, er det der hvor produktsidene dine må stråle. De må lære kundene om produktet og inspirere de til å kjøpe det.
Her er en liste over de viktigste elementene på produktsiden din:
- Produktbilder: Sørg at bildene dine passer sammen med nettbutikkens fargepalett. Det er lurt å vise produktet ditt og det hvordan blir brukt. Kundene vil visualiserer seg selv med ditt produkt.
- Produktinformasjon: Gi kundene så mye informasjon du kan om produktet. Bruk enkle ord og forklar hvis produktet er tilgjengelig i forskjellige størrelser eller farger.
- Personlige kundeopplevelser: Alle store nettsteder observerer kundenes preferanser fra tidligere kjøp og gir en rask titt på mulige kjøp. “Relaterte produkter” eller “Våre kunder har også kjøpt” vil hjelpe dine kunder til å raskere bestemme seg og fullføre kjøpet. Fortell også dine kunder hvilke produkter de har sett på og hjelp dem ved å gjøre handlekurven enkelt tilgjengelig.
- Kryssalg: Kryssalg betyr å overtale kunder til å kjøpe flere produkter. Når en kunde kjøper et produkt, viser nettbutikken din et relatert produkt.
Tidligere spurte spørsmål (FAQ) side
En side for tidligere spurte spørsmål er til for svare på kundenes mest stilte spørsmål, dette hjelper kunden til å ta en raskere beslutning, skape trygghet og gå til kassen. Det er lurt og ha en fin og oversiktlig FAQ side som har flere spørsmål, gode svar og gjerne beskrivende bilder for å gjøre det forståelig som mulig. På denne måten vil du også avlaste din egen support.
En solid FAQ side kan hjelpe deg også med SEO, spesielt med stemmesøk og med SEO. Statistik forteller oss at 22% av søkerne nå bruker stemmesøk for å finne bedrifter på nettet. FAQ siden gir deg mulighet til å optimalisere og svare på spørsmål uten at de går utover brukeropplevelsene. Dette kan hjelpe deg med å rangere høyt i stemmesøket. Google ofte bruker vanlige sider som kan stemme med søkeresultater.
Brukervennlig kasse (utsjekk)
Kassen er det siste stoppet på kundenes kjøpe reise, ha derfor en god kasseløsning så du ikke mister konverteringen i kassen fordi den gir en dårlig opplevelse.
- Ikke press kundene til å registrere seg. Det finnes kunder som vil kjøpe fra deg uten å registrere seg. La de for all del gjøre det. Ved å tillate dette vil du redusere avhopp fra handlekurven og inspirere flere kunder til å fullføre kjøpet.
- Korte skjemaer: Hvis en kunde vil registrere seg, må opplevelsen være at det er så enkelt så mulig. Fokuserer derfor kun på de viktige for deg for å kommunisere med kunden, som e postadresse, telefonnummer, og leveringsadresse. Det er viktig at registreringsskjema også er brukervennlig på mobil. Ved å bruke Vipps login kan kundene dine registrere seg raskt og sikkert med sitt mobilnummer. Vipps login er et velkjent varemerke i Norge og vil derfor føre til større trygghet. Ved å bruke vipps login så slipper også kundene dine å huske sitt passord.
Les mer
Vær tydelig i din kommunikasjon om fraktkostnadene
Kundene liker ikke å bli overrasket siste minutt over fraktkostnadene. Det er viktig å ha fraktkostnader tydelig synlig på produktsidene og fortelle kundene om produktet og hva leveransen vil koste, helst også leveringsdato.
Bygg tillit med kundene
Bytt fra HTTP til HTTPS. Google merker nettsteder med SSL- sertifikat med en grønn hengelås. Nettsteder med HTTP er merket som “ikke sikre”. Når kunden ser advarselen “ikke sikker” vil de mest sannsynlig forlate nettstedet og gå videre til et annet nettsted. Et viktig element på kasse sidene er sikkerhetsmerkene og her i Norge er gjerne dette kjente betalingsløsninger som kundene stoler på. Eksempler på kjente betalingsleverandører er Dintero, Klarna, Collector, Nets, Vipps, PayPal, Bambora. Kjente betalingsløsninger bekrefter din autoritet og forteller kundene dine at de trygt kan handle hos deg. Sikkerhetsmerker er også med på å trygge kunden om at dataene er sikret.
Skriv en detaljert personvernpolicy og oppgi en lenke som er enkelt å finne, slik at kunder som ønsker å lese dette enkelt kan finne det.
Ta kontakt med oss for hjelp med UX teknikker på din nettside→