Beste PIM praksis | Product information management
Beste PIM praksis
Mange faktorer spiller inn for de som ønsker å lykkes med et PIM-prosjekt. Dette er en investering og du ønsker selvfølgelig å få maksimalt utbytte av løsningen. Vi har samlet noen tips til hvordan du best kan benytte PIM for å skape de resultatene du ønsker.
Definer målet med PIM
PIM kan bistå med mye internt i en bedrift, men det er viktig å kartlegge hva du ønsker å oppnå med løsningen før du setter i gang med integreringen. Med en god strategi kan du enklere strukturere PIM løsningen slik at den støtter bedriftens mål.
Ønsker du for eksempel å forbedre kundeopplevelsen? Da kan du friste potensielle kunder med berikende produktbeskrivelser og bilder av høy kvalitet. For å forsikre at kvaliteten er konsistent på produktinformasjonen, kan du bruke redigeringsverktøy som lar deg redigere informasjonen i bulker. Dette skaper konsistent og sammenhengende informasjon som gir kunden en bedre opplevelse på tvers av kanaler.
Hvis målet er å forbedre måten avdelingene samarbeider på, er PIM også et godt verktøy. Dette tillater flere å jobbe sammen med produktinformasjonen i basen, slik at informasjonen og kvaliteten forbedres. Når flere kan jobbe sammen vil du også oppleve at tid-til-marked forbedres, ettersom avdelingene raskere kan jobbe sammen om å få ut nye produkter på kanalene.
Selger du til et internasjonalt marked og vil øke salget? Med en sentralisert database for produktinformasjon, blir det enklere å levere nøyaktig kommunikasjon som formidler priser og mål i det rette formatet. Lokalisering av produktinformasjon vil nå bli mer effektivt og ikke minst presist, noe som kan øke salget.
Har du et mål om å bli synlig på flere kanaler? Takket være en allerede sentralisert datasamling med nøyaktig og konsistent informasjon, vil det bli enklere å overføre data og innhold av høy kvalitet til nye kanaler. Dette skjer også automatisk hvilket gjør at du lett kan skape nye tilstedeværelser på digitale kanaler og plattformer.
Sett sammen et PIM team
Sikkerhet har vært viktig for WordPress å jobbe med i denne oppdateringen, og det synes godt når det kommer til justeringer gjort i selve CMS-systemet. Her har det blitt gjort en håndfull utviklerfokuserte forbedringer, som inkluderer bedre informasjon rundt eventuelle feil i wp_login_failed-handlingen.
WordPress-samfunnet har også adressert uklarheter i meldinger som kommer opp når en bruker forsøker å hente passordet sitt igjen. I versjon 5.4 vil også WordPress-administratorer kunne dra mye nytte av forbedringer gjort på blokkerings-editoren, samt andre administrative forbedringer. Det har også blitt rapportert at man nå kan forvente en redusert lastetid på 14 prosent, og en på 51 prosent når det kommer til time-to-type for innlegg som overskrider 36.000 ord.
Definere roller og prosesser
Etter teamet er satt sammen kan du fordele arbeidsoppgaver alt ettersom hva målene med PIM er, og hvordan disse passer inne med arbeidsflyten til teamet.
Husk at teamet mest sannsynlig er satt sammen av ansatte som er ekspert på produktinformasjonen din, og derfor er det lurt å være åpen for forslag om forbedringer av arbeidsflyt. Dette er mennesker som selv har erfart hva som kan gjøre for å effektivisere arbeidsprosessene
Hvordan lykkes med PIM?
Det finnes ikke et en universell praksis som passer for alle bedrifter, her avhenger det av bransje og forutsetninger. Men det første enhver bedrift burde gjøre er å lage klare målsetninger for hva PIM skal forbedre. Deretter bør du sette sammen et team, identifisere roller og definere prosessene som skal bli gjort.
Det viktig å sørge for at alle som skal jobbe med løsningen får tilstrekkelig opplæring og nok tid til å vende seg til de nye prosessene. Da vil det bli enklere å bruke funksjonene som skal gjøre arbeidsdagen lettere. Et fokus på katalogstruktur er også viktig.
Husk at PIM er et kraftig verktøy som kan brukes til å strukturere kataloger og kanaler. Når PIM løsningen er klar til bruk, er det lurt å standardisere produktinformasjonen i samme format. Dette vil gjøre fremtidige endringer og justeringer mye enklere.
Konklusjon
En PIM løsning vil forhindre datafeil og effektivisere arbeidsprosesser. Nå kan de ansatte jobbe sammen om en database, slik at informasjonen alltid er konsistent og av høy kvalitet. Husk at produktinformasjonen din blir brukt av flere i bedriften. Markedsføring bruker den for å skape kampanjer og salg bruker informasjonen for å «pitche» produkter til leads.
Det er viktig at du lager målsetting for hva du ønsker å oppnå med en PIM løsning. På denne måten kan du oppnå den beste PIM praksisen. Deretter kan du sette sammen et team av ansatte som er eksperter på din produktinformasjon. Sammen kan de peke ut funksjonene som kan hjelpe med å nå målsettingen, og forbedre de eksisterende arbeidsprosessene.
Alle bedrifter er unike og har forskjellige forutsetninger for å lykkes med en PIM løsning. Planlegging, strategi og klare målsetninger er derimot nøkkelen for en vellykket implementering, uavhengig av hvilke forutsetninger du har. Vit hva du ønsker å oppnå på forhånd, og la et team av ekspert jobbe sammen for å finne de praksisene som passer best for å nå bedrifts målene.
Ta kontakt for en hyggelig prat. Kontakt oss her→