search

B2B markedsføring for eksisterende kunder

B2B markedsføring - ivareta eksisterende kunder

Slik tar du vare på dine eksisterende kunder!

Eksisterende kunder

B2B markedsføring og salg kan være utfordrende å mestre. Når du først har fått kunder, er det derfor svært viktig å ivareta dem. Det er fort gjort å kun fokusere på å skaffe nye kunder, slik at du glemmer å ivareta eksisterende kunder.

Det er greit å huske på at det å tiltrekke helt nye kunder til bedriften i mange tilfeller er fem ganger så dyrt som å ivareta og holde på eksisterende kunder. Det er dessuten lett for kundene dine å finne en ny leverandør av produkter og tjenester. Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan sørge for at dine B2B-kunder blir trofaste og lojale mot din bedrift.

B2B Markedsføring for eksisterende kunder

Engasjer kundene dine

For at B2B-kunder ikke skal glemme bedriften din eller handle hos konkurrentene, er det viktig at du holder på interessen deres. Dette kan du blant annet gjøre ved å imøtekomme kundens behov med automatiske kampanjer.

Be gjerne kunden oppdatere egne preferanser i systemet ditt, slik at du vet nøyaktig hva kunden er interessert i. Da blir det lettere å vite hva slags innhold du bør sende til kunden. 

Når kunden mottar relevant og interessant innhold i innboksen sin, øker sjansen for at de forblir kunder hos nettopp din bedrift. Selger du for eksempel programvare for regnskapsføring, kan du sende kunden innhold som tipser om smart bruk av programvaren.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg å optimalisere din bruk av WordPress.

Gi kunden en god brukeropplevelse

Gi kundene en god brukeropplevelse.

Du kan også øke sjansen for at eksisterende B2B-kunder forblir kunder ved å gi dem en best mulig brukeropplevelse. Dette kan du for eksempel oppnå ved å ha en omnikanal-strategi, der alle bedriftens kanaler er enstemmige og oppdatert med samme informasjon.

Se for deg at kunden starter kjøpsreisen på mobiltelefon. Da skal vedkommende kunne fortsette reisen på desktop. Skulle det eventuelt oppstå et problem, kan de motta kundeservice av høy kvalitet, av kundemedarbeidere som er oppdatert på kunden.

Når bedriften kan tilby samme gode kundeopplevelse i alle ledd av kjøpsprosessen – hver gang – øker sannsynligheten for at kunden vil fortsette å handle hos bedriften din. Fokuser derfor på omnikanal-strategier, der kunden får all informasjon som trengs på ett sted.

Ifølge undersøkelser opplyser hele 67 % av kunder som bytter leverandør av produkter eller tjenester at byttet skyldes dårlige brukeropplevelser. Dette er med andre ord ikke noe du skal undervurdere.

Gjør kundene til ambassadører

Positiv omtale fra faktiske kunder kan være gull verdt, og er ofte mer effektivt enn tradisjonell markedsføring som reklame. Dette fordi andre potensielle B2B-kunder ofte har mer tillitt til andre forbrukere som dem selv, heller enn aktørene.

Du kan med fordel oppfordre kunder til å dele positiv omtale på sosiale medier, eventer eller lignende. Du kan for eksempel ha et verveprogram, der kundene får fordeler om de klarer å skaffe nye kunder til bedriften.

Lytt til kundene

For at en bedrift skal kunne vokse, er det helt nødvendig å ta hensyn til tilbakemeldinger og eventuelle anmeldelser fra kundene. Ved å være klar over egne feil, har bedriften mulighet til å utvikle seg til det bedre.

Be gjerne om tilbakemeldinger fra B2B-kunde etter at et kjøp er utført. Faller produktet i smak? Er det noe som kunne ha blitt gjort annerledes?

Kunder som føler at bedriften din lytter og tar til seg tilbakemeldinger, føler seg sett og verdsatt. Dette vil igjen bidra til lojale kunder som ønsker å bedriften din lykkes.

Lojalitetsprogrammer – belønn trofaste kunder

Ved å få lojale B2B-kunder, har bedriften trofaste kjøpere som heller vil handle der enn hos konkurrentene. 

Det finnes flere måter å skaffe lojale kunder på. Bedriften kan for eksempel sende gratisvarer eller belønninger til kunder i ny og ne.

En annen metode er å implementere et lojalitetsprogram. Dette kan for eksempel bety at kunden samler opp poeng etter hvert som produkter og tjenester handles. Når et visst antall poeng er samlet opp, kan dette veksles inn i gratis produkter, tjenester eller belønninger.

Et lojalitetsprogram er en ypperlig måte å belønne lojale B2B-kunder på, og motiverer kundene til å fortsette å handle hos nettopp din bedrift. Dersom du skaffer 5 % flere lojale kunder, kan dette øke bedriftens fortjeneste med hele 25–95 %.

Få lojale kunder

Fornyelse av abonnementer og medlemskap

Mange bedrifter har abonnementsordninger og medlemskap med en viss varighet. Noen B2B-kunder har for eksempel betalt for jevnlig leveranse av varer eller tjenester over en ettårig periode.

Minn derfor kunder på at abonnementet må fornyes for at de skal kunne fortsette å motta tjenester. Husk å fornye og forbedre produkter og tjenester jevnlig, slik at kunden får lyst til å fortsette medlemskapet.

Du kan med fordel integrere CRM-systemet med nettbutikken, slik at du har et automatisert system for slike påminnelser.

Det er også lurt å minne inaktive kunder på fordelene de kan få ved å handle hos deg igjen. Ha gjerne engasjerende kampanjer med jevne mellom, slik at du kan gjøre inaktive kunder aktive igjen.

Gi eksisterende kunder skryt på sosiale medier

Har du en B2B-kunde som har oppnådd økt suksess eller fordeler grunnet et produkt eller en tjeneste bedriften din har solgt? Gjør det kjent! Husk at kundene dine sin suksess er din suksess.

Skryt litt av hva kundene dine har oppnådd på sosiale medier som LinkedIn og Facebook. Du kan også dele videre kundens innlegg om suksess, slik at du synliggjør fordelene ved å velge produktene dine.

B2B markedsføring- sosiale medier

Kommuniser med kundene dine

For å kunne ivareta forholdet med eksisterende B2B-kunder, er det viktig å kommunisere regelmessig med dem. Dette kan for eksempel skje ved hjelp av fysiske møter, videosamtaler, telefonsamtaler, webinarer, e-post og lignende.

Husk at dersom du ikke kommuniserer med kundene dine, er sjansen stor for at konkurrentene dine gjør det istedenfor. 

Du kan lære mye av kundene dine gjennom kommunikasjon. Finn for eksempel ut hva som er kundenes langsiktige mål, hva slags resultater de er på jakt etter og hva slags utfordringer de støter på i det daglige. Dette kan gjøres effektivt gjennom spørreundersøkelser. Vi hjelper deg med å få fornøyde og lojale kunder.

Kontakt oss her→

Alle som jobber med salg bedrift til bedrift (B2B) vet at dette er langt mer krevende enn salg fra bedrift til kunde (B2C). Det finnes en rekke grunner til dette. B2B-salg innebærer ofte at du skal overbevise mellom seks og ti beslutningstakere, fremfor én kunde som ved B2C.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.